Suikerreductie

Suikerreductie in Frisdrank

17 augustus 2022 HorecaDrenthe.nl (0) Comments

Door Bidfood |

Suikerreductie in onze voeding is de laatste jaren een belangrijk thema geworden in de strijd tegen overgewicht. Een belangrijk onderdeel hiervan is de suikerreductie in frisdranken.

Als het over suikerreductie gaat, dan gaat het over het verminderen van suiker in onze voeding en dranken. Consumenten worden zich steeds bewuster van de hoeveelheid suiker die zij dagelijks binnen krijgen en de negatieve gevolgen van een hoge suikerinname. Volgens het Nationale Frisse Drankenonderzoek uit 2021 let 3 op de 5 Nederlanders op de hoeveelheid suiker in frisdrank . Men kiest dan ook steeds vaker voor suikervrije frisdrank. Deze suikervrije varianten zijn dan ook niet meer weg te denken uit de horeca.

Ontwikkelingen

In 2018 sloot de Rijksoverheid samen met diverse maatschappelijke organisaties het Nationaal Preventieakkoord. In dit akkoord staan verschillende doelstellingen en afspraken om Nederland gezonder te maken. Een belangrijk punt uit dit akkoord is de suikerreductie in voeding en dranken. De frisdranksector heeft in dit kader afgesproken om de hoeveelheid calorieën in 2020 met 25% te verminderen ten opzichte van 2012. In 2030 moet dit zelfs 30% zijn. Het doel van 2020 werd al in 2019 behaald. Zo verminderde Lipton de hoeveelheid suiker in hun ice tea met maar liefst 37%.

Suikerreductie in de horeca

De horeca doet hard haar best om een steentje bij te dragen aan suikerreductie in de maatschappij. Ook met frisdranken kunnen er stappen gemaakt worden. De meeste grote merken hebben een suikerarme of zelfs suikervrije variant van hun populairste frisdranken. U kunt deze aanbieden als alternatief op de suikerhoudende frisdranken. Zo voldoet u aan de verwachting van uw gasten zonder in te hoeven leveren op de kwaliteit. Wanneer uw gast frisdrank bestelt, kunt u actief vragen of hij de suikervrije variant wil. Dit verlaagt de drempel om suikervrije frisdrank te bestellen omdat de gast er niet zelf om hoeft te vragen.

Ice tea

Ice tea is na cola de meest bestelde frisdrank in de horeca met Lipton als grootste aanjager van deze ontwikkeling. Naar aanleiding van het eerder genoemde Preventieakkoord verminderde Lipton de hoeveelheid suiker in hun reguliere ice tea al. Nu hebben ze ook een zero sugar variant van de Ice tea Green en Ice tea Sparkling toegevoegd aan hun aanbod. Deze zijn gezoet met natuurlijke zoetstoffen en bevatten hierdoor slechts 1 calorie per 100 milliliter. Door de populariteit van ice tea én de behoefte aan minder suiker, mag dus de Ice Tea Zero niet ontbreken op de drankenkaart.

Perfect serve

Drank is nog altijd een belangrijke omzetpijler, zeker op het terras. Wist u dat gasten bereid zijn tot wel 15% meer te betalen voor een perfect serve? Maak van een glas ice tea een premium belevenis met de volgende tips.

Het juiste glas
Het juiste glas draagt bij aan de uitstraling en beleving. Het Perfect Serve glas van Lipton is speciaal ontworpen om optimaal te kunnen genieten van een ijskoude ice tea. De glazen zijn ook stapelbaar waardoor u ze makkelijker kwijt kunt in uw zaak.

Garnering
Onmisbaar voor de perfect serve van een glas ice tea zijn de ijsblokjes en het schijfje citroen. Andere garnering die wel eens gebruikt wordt is een blaadje munt of ander soort fruit dan citroen, een aardbeitje bijvoorbeeld .